Speleologiaa Sibeliuksen kunniaksi

On jotenkin huimaa, että erään historiansa menestyneimmän näyttelynsä, Aino Sibeliuksen, jälkeen, Järvenpään taidemuseo vaihtaa loppuvuoden ajaksi tyystin suuntaa, tyyliä ja tunnelmaa.

Taidemuseo on täyttänyt massiiviset tilansa Ainon jälkeen ihan uudenlaisella taiteella ja vieläpä arkkitehtonisesti hyvin raikkaalla tavalla: Juhana Blomstedtin (nyky)taiteella. Museo näyttää vieraan silmään uudistuneelta.

Ainon jälkeen käännös kohti uutta ja erilaista on hyvin perusteltu. Semminkin kun Blomstedtin Speleologiaa-näyttely jatkaa Jean Sibeliuksen 150-juhlavuoden teemaa.

Ihan kaikki eivät varmasti muista, että Juhana Blomstedt (1937 - 2010) oli Jean Sibeliuksen tyttären Heidin poika eli säveltäjämestarin lapsenlapsi: näkökulma yksi.

Ja että näyttelyn teemana on tietyllä tavalla, yllätys yllätys, kyllä, musiikki: näkökulma kaksi.

Järvenpään taidemuseo
Kuraattori Timo Valjakka tutkii Juhana Blomstedtin Speleologiaa-näyttelyn nimikkoteosta.

Näyttelyn keskiössä kirjaimellisesti on Blomstedtin teos Speleologia. Se on teoksista ensimmäinen, joka avautuu taidemuseoon saapuville katsojille ja jakaa näyttelyn eri alateemoihin: näkymiin eteen- ja taaksepäin.

Speleologia on Blomstedtin sekatekniikalla vuonna 1992 toteuttama teos. Innoituksensa se sai alun perin luolien tutkimisesta ja luolakiipelyistä.

Musiikillinen ote teokseen muodostui, kun Toimii-musiikkiyhtye tilasi siitä sävellyksen partituurin. Kyllä, lasisissa kehyksissä olevan taideteoksen voidaan sanoa siis sävelletyn ja olevan myös musiikillinen teos.

Speleologia kantaesitettiin Tukholmassa taideteoksen valmistumisvuonna 1992.

Näyttelyn kuratoinut Timo Valjakka kertoo näyttelyjulkaisussa, että Toimii-yhtyeen mielestä Speleologia on "... erinomainen soitettava. Se sisältää valtavasti musiikiksi muunneltavia aiheita sekä monikerroksisia viittauksia."

Jännittävää, eikö totta.

Järvenpään taidemuseo
Juhana Blomstedtin Dialogi (öljy kankaalle, 1967)

Valjakan mukaan pitkän taiteilijauran aikana Blomstedt kävi läpi teemoja, jotka ilmestyivät hänen teoksiinsa, häipyivät ja palasivat vuosien jälkeen uudestaan. Taiteilija pohti ja kävi uudestaan läpi omia ajatelmiaan.

Työssään Blomstedtille tärkeää oli paitsi itse työprosessi myös väripinnat ja viivat. Kaksi jälkimmäistä ymmärtää hyvin näyttelyyn tutustumalla. Teoksia hallitsevat värit ja viivojen muodostamat muodot.

Hienoa näyttelyssä on, että sen arkkitehtuuri kunnioittaa teosten henkeä. Samalla se antaa taidemuseon tilan tunteville jotain uutta.

Kaikkein abstrakteimmissakin teoksissa Valjakka näkee figuratiivisia elementtejä. Sellainen on esimerkiksi teos Valaistu yhdistelmä.

Valjakan mielestä teos esittää tahtipuikkoja ja niiden heilutuksesta syntyviä kaaria - no, kuinkas ollakaan..

Juhana Blomstedt
Vasemmalla olevassa Valaistu yhdistelmä -teoksessa kuraattori Timo Valjakka näkee tahtipuikon heiluvan.

















Speleologiaa-näyttely on esillä Järvenpään taidemuseossa 31.1.2016 asti. 
Näyttelyyn liittyy runsaasti oheisohjelmaa kuten muuassa taidejoogaa ja lasten taidepajoja.
Älä osta mitään -päivänä ensi perjantaina 27.11. kaikille ilmainen sisäänpääsy.
Lisätiedot löydät museon verkkosivuilta.

2 kommenttia

  1. Aika modernin näköistä taidetta. Jotkut tällaiset maalaukset/teokset vaativat tarkkaa tutkailua, ennen kun pystyy sanomaan tykkääkö siitä vai ei.
    Mukavaa viikkoa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuo on muuten toden totta Outi.

      Nykytaide ei taida olla muutenkaan ihan kaikkien mieleen, mutta sepä minusta onkin juuri se juttu: haastaa itseään ja tutkiskella, kuten sanoit. Tai mennä joskus mukavuusrajojen ulkopuolelle niin kuin on nykyään muotia sanoa.

      Vaikka ei ihan kaikista teoksista aina niin välittäisikään, näyttelyn joukossa saattaa olla jokin, joka iskee - ja sehän on silloin aika avartava juttu itselle :).

      Huippuviikkoa - joulukuuta kohti mennään!

      Poista

Jaa blogikirjoitukseen liittyvä ajatuksesi, anna palautetta, lähetä salainen viesti, kerro tarina. Kaikista näistä: iso, lämmin kiitos!