Kun kirjoittaminen on enemmän kuin pelkkä elanto ja sanoihin suhtautuu intohimoisesti koluamalla melkein kaiken siihen liittyvän.

Kun kirjoittamista on aluksi harrastanut, sitten opiskellut melkein koko aikuisikänsä ja myöhemmin kirjoittanut ammatikseen parisenkymmentä vuotta, on valmis allekirjoittamaan kirjailija Erno Paasilinnan kuolemattoman lauseen:

Kirjailijaksi ei synnytä.

Ei todellakaan. Meistä jokainen on luova synnynnäisesti omalla tavallaan, mutta pelkkä luovuus ei riitä.

kirjoittajakoulu
Kirjoittamiseen liittyviä taitoja on harjoitettava säännöllisesti.


Paasilinna tarkoitti omalla kuolemattomalla lauseellaan, että kirjailijaksi kasvetaan. Hän jatkoi myös: "On elettävä sellainen elämä, josta syntyy kirjailija." 

Sisällöntuottajaksi ja ammatikseen kirjoittavaksi voi toki syntyä ja kasvaa, mutta leipätyössä sekään ei ihan riitä. On myös opiskeltava ja kehitettävä omia taitojaan.

Tasaisin väliajoin.

Siksi Rouva Sanan tie vei hiljan jälleen kerran kirjoittamisoppin. Tällä kertaa toimittaja, kolumnisti Sami Sykön vetämän kirjoittajakoulun penkille.

kirjoittajakoulu
Toimittaja Sami Sykkö tarjoaa vinkit kirjoittamiseen.
Sykkö on tullut tunnetuksi muodista, taiteesta ja kulttuurista kirjoittavana toimittajana sekä tv-ohjelmien tekijänä.

Hän työskenteli taannoin myös Gloria-lehden päätoimittajana ja laittoi lehden sisällöllisesti ja ulkoasullisesti uuteen kuosiin.

Rouva Sana hykerteli hiljaa huiviinsa, kun Sykkö käytti kirjoittajakoulunsa aikana aikaa hyvän kielen puolesta puhumiseen.

Sanat eivät ole joutavia. Sanat eivät ole yksinkertaisia.

Ne ovat taidetta siinä, missä mikä tahansa muu luovan taiteen muoto: soittaminen, maalaaminen tai vaikkapa näytteleminen.

Sanoilla ja niiden järjestykseen laittamisella on merkitystä.

Sykkö tunnustautui kirjoittajakoulun aikana pilkunviilaajaksi (ja rouvalla oli jälleen salaa aihetta hykerellä tyytyväisenä: taitaa olla toimittajien perussynti, siis se pilkkujen viilaaminen).

Hän totesi, kuinka raa´at kielioppivirheet antavat kirjoittajastaan sivistymättömän kuvan, eikä tämä rouva laita vastaan yhtään. Huonosti kirjoitettu teksti joutaa todellakin romukoppaan.

Taitava kirjoittaja välttää Sykön mukaan tavanomaisia ilmaisuja ja adjektiivejä.  Yksinkertainen kieli on usein paras.

Sykkö peräänkulutti tekstien hauduttamista ennen niiden julkaisemista: mielellään vähintään yön yli, joskus jopa pitempään.

Hän puhui myös editoinnin merkityksestä. Parhainta olisi, jos sen tekee joku ulkopuolinen.

Ulkopuolinen editoija erottaa tekstin epäjohdonmukaisuudet ja kirjoittajan käyttämän tankerokielen. Suhde ulkopuoliseen editoijaan perustuu luottamukseen ja rehellisyyteen.

- Hyvä teksti on aina kirjoittajan etu, perustelee Sykkö.

Ja tämä rouva niin komppaa.

kirjoittajakoulu
Juuri tämän luovemmassa opiskeluympäristössä ei koulu voisi enää sijaita:
Helsinki Contemporary -taidegalleriassa.
Itsekin pitkään bloganneena Sykkö jakoi kirjoittajakoulunsa oppilaille tukun erityisvinkkejä.

Toisin kuin journalistisissa teksteissä, joita hallitsevat muoto, näkökulma (ja objektiivisuus), blogikirjoitukset saavat olla tyyliltään vapaita. Oikeastaan vain mielikuvitus on rajana.

Siksi bloggauksissa syntiä eivät ole kuvailut, henkilökohtaiset oivallukset ja mielipiteet. Päinvastoin.

Sykkö rohkaiseekin jokaista bloggaajaa käyttämään omaa mielikuvitustaan, sillä henkilökohtainen tyyli ja persoona ovat arvossa arvaamattomassa.

Jokainen bloggaaja halunnee erottua tuhatpäisestä massasta.

kirjoittajakoulu
Helsinki Contemporary -taidegallerian Hanna Joensuu esittelee
Roland Perssonin Animal Farm -teokseen kuuluvaa silikonista valettua norsua.


Blogikirjoituksissa kirjoittaja on aina kokija, ja hän suuntaa viestinsä omille lukijoilleen. Ei siis ole se ja sama, miten bloggaaja heille kirjoittaa.

Sykkö kehottaakin vaalimaan lukijasuhdetta. Mitä "intohimoisempi" lukijasuhde on, sitä sitoutuneemmin lukijat blogiin suhtautuvat.

Blogikirjoitusten surkeiksi puutteiksi Sykkö nimeää editoinnista laistamisen, hehtaaripituiset kirjoitukset, epäselvän jutturakenteen, kaupallisen sisällön sekoittumisen juttuun ilman selviä merkintöjä sekä tarinan ilman minkäälaista punaista lankaa.

Hyvä kirjoittaja nappaa Sykön mukaan lukijansa mukaan jo blogikirjoituksen alusta, ja tekstin sisällä olevat siirtymät ovat loogisisia.

Persoonalliset kielikuvat ja vertaukset ovat suurta plussaa.

Lopetuksen tulee olla oivaltava, kiinnostava, hauska tai liikuttava, mutta tarina ei saa laskea kuin lehmän häntä.

Ja kaiken keskiössä on oma ääni.

Kieli ja sanat, jolla juuri sinä puhut.

taidegalleria
Roland Perssonin Animal Farm.
Näiden kavereiden seurassa kirjoittamisen opiskeleminen on yhtä juhlaa.


Rouva Sana osallistui toimittaja Sami Sykön kirjoittajakouluun 

Kirjoittajakoulu järjestettiin Helsinki Contemporary -taidegalleriassa Helsingissä.